I samband med ompackning av livflotte inför Fastnet Race fick jag tillfälle att vara med vid ompackning och här följer en liten sammanställning av vad som fanns inuti den hårda plastlådan med sina platsband runt.
När du drar i linan till din livflotte som kan vara 10 eller 15 meter eller ännu längre så händer initialt ingenting. När linan närmar sig sitt slut så kommer en utlösare att öppna gasflaskan till uppblåsningsslangarna som går till den övre och undre luftkammaren. Tag inte loss linan från båten när du bestämt dig för att blåsa upp din flotte, det finns tillräckligt med lina för att du säkert ska kunna få flotten över bord och ha änden på linan surrad kvar ombord.
Flotten ligger ofta packad in en lufttät plastpåse.
Kallas vacuumpackad, men ofta med mycket svagt vacuum i enbart för att hindra att fuktig luft cirkulerar runt flotten som riskerar oxidera det ena och det andra.
Slangar till gasflaskan
När uppblåsningscylindern fyller flotten med gas sker det med en blandning av koldioxid och kväve, för att det ska vara mindre temperaturkänsligt och inte heller brandfarligt.
Flotten blåses upp med gas som är volymmässigt dimensionerad att klara av att blåsa upp den även mycket kalla förhållanden. Vid vanlig svensk sommar kommer således gasen att vara klart överdimensionerad varför det kommer finnas massa mer gas än vad flotten behöver för att bli fullt uppblåst. Övertrycket i gasflaskan kommer således att ventilera ut genom övertrycksventilerna på flotten som brukar vara nära öppningen.
När överskottsgasen ventilerats ut är det viktigt att försluta övertrycksventilerna så inte flotten tappar trycket i de bägge kamrarna. Stoppventiler till övertrycksventilationshålen ska finnas fästa nära hålen.
Om flotten efter ombordstigning känns dåligt uppblåst finns en pump att fylla på luft med, OBS man ska inte behöva skruva bort något för att fylla på luft, görs det finns risk att man tappar än mer tryck, tänk mjuk gummijolle..
Skulle flotten vara upp och ner finns ett band över flottensbotten som man kan ta tag i och ställa sig på ena sidan och räta flotten. Självrätande flottar finns endast på större skepp och 16 pers+.
När flotten är uppblåst och med rätt sida upp är det dags att bedöma när det är läge att kliva ur den trygga men vattenfyllda eller brinnande båten och UPP i flotten.
Målet är att komma i flotten med så lite vatten och så mycket förnödenheter som möjligt. När ni kapat linan till den sjunkande / brinnande båten är ni s.a.s. på egen hand. Se till att få med grab-bag och om möjligt mat/kommunikationsutrustning/epirb och annat som ni kan tänka är användbart.
I flotten finns ett litet nöd-pack som innehåller:
- Paddel/paddlar
- Pump att fylla luft med och svampar, tänk scotch-brite att svampa vatten med
- Sjösjukepiller, ibland med kinesisk instruktion
- Nödraketer och handbloss
- öskar (plastburk)
- Ficklampa med batterier
- Sax
- Spegel
- Visselpipa
- Lagningskit och förhoppningvis en snabblagningsgrej om du får akut läckage…
- Tamp med drivankare
- Liten räddningssling som man ska kunna kasta till andra som man vill hala in
I taket på flotten ska det finnas en anordning för att kunna samla regnvatten, och den ska man enligt erfarna flottefarare tömma så snart man gått i flotten så det eventuella vattnet som samlas vid nederbörd inte blir salt av det vatten som rimligen hamnar i anordningen i samband med sjösättningen..
I livflottepacket finns INTE:
- Mat
- Vatten
- Nån sederande alkoholhaltig vätska
- Plåster eller första förband
- VHF eller EPIRB eller annan kommunikationsutrutning typ extra mobil i vattentät påse..
- Godis
- Snabba kolhydrater typ godis elle bars
- Någonting annat om du inte packat om flotten och sett till att lägga dit det..
Det är med andra ord en god idé att fylla grab-bagen med det av ovan och annat du tror kan behövas under de första 24 timmarna.
Vissa flottar är större och andra mindre, vissa har fotsteg att använda när man ska ta sig upp i flotten från vattnet. Kolla hur din flotte är bestyckad. Om du inte tror att du kommer kunna komma upp i den med det repstege-steg som annars finns där är flotten kanske av begränsad nytta om du inte kan kliva ner i den från badstegen..
Jag önskar att ingen behöver kliva i sin flotte, men om man seglar runt med en är det åtminstone bättre att veta hur den funkar än att bli grymt besviken när man inte kommer upp i den uppochnervända flotten och sen inte ens kan klara sig i den då man inte kan kommunicera med båten på horisonten för att man saknar sin handhållna VHF..
Stort tack till Ekens Naval för att jag fick vara med vid ompackningen!