Reflektioner efter säkerhetskurs

Jag deltog i den av Seglarförbundet och Stefan Nilsson Sjösäkerhet anordnade säkerhetskursen: ”World Sailing Offshore Personal Safety course” gångna helg på Bosön, här kommer några personliga reflektioner.

Bakgrund
Jag har havskappseglat sen nån gång i mitten på 80-talet och hunnit med 20 Gotland Runt, 5 Östersjömaran, 3 st 2-star, OneStar, 3 st SoloChallenge i Sverige. Dessutom har jag gjort 2 Fastnet Race och 1 Sydney-Hobart samt traverserat Atlanten väst->ost m.m.

Jag har tänkt att med den bakgrunden har man kanske mindre behov av en flytväst och oljeställssimmarkurs, men jag tror ärligt att jag kommer segla betydligt säkrare framigent.

Kursen
De två dagarna var mycket fullmatade med precis det som World Sailing föreskriver för att man ska få tillgodoräkna sig säkerhetscertifikatet. Hela programmet som World Sailing har stipulerat för kursen ligger i WS OSR under Appendix G, så ska man ha certifikatet så finns inte så mycket rörlighet i innehållet.

Stefan gör en mycket gedigen utbildning där han drar mycket nytta av sin personliga bakgrund inom marinen och speciellt som säkerhetsutbildare där. Stefan tog fram denna kurs tillsammans med SHF för ca 15 år sedan och jag tror den blir lite bättre för varje kurstillfälle då Stefan tar vara på mångas erfarenheter under kurserna.

Teorin
Kursmaterialet är digert och tillämpligt, jag skulle dock rekommendera de flesta som uppehåller sig på sjön i sämre väder / förhållanden att läsa kursböckerna Handbok för överlevnad till Sjöss och Allt om uppblåsbara räddningsvästar även om man inte går kursen.

Givetvis finns det massor i kursen som åtminstone jag tycker är självklart i innehållet, men det finns också hundratals extremt tänkvärda och relevanta erfarenheter och råd som vi impregnerades med. Vad du och jag kan sen tidigare kan få förutspå men tack vare det breda innehållet med alla detaljer och specifika råd är det lätt att inse att man blir en mycket säkrare seglare efter kursen.

Praktiken
Övningarna i simhall med fullt sjöställ, stövlar och flytväst, inklusive blippande MOB-AIS och lossnande flytvästlampor är intensivt. Många av deltagarna hade träningsvärk efteråt och det är långt ifrån bara flotteövningar. Mest relevant är kanske att öva på hur man reagerar när man kommer i vattnet, flytvästen blåses upp (eller om den inte gör det), hur man orienterar sig och gör sin omgivning medveten om sin belägenhet. Att träna på att ta sig upp och ner med alla grejor kittade är lärorikt för alla.

Att tända handbloss, som i mitt fall var en läskig blindgångare, samt släcka bränder har jag övat tidigare. Men bara en sån enkel sak som att praktisera att ALLTID släcka en brand från huvudet och nedåt på en person varje gång kanske spar en medmänniskas lungor, ansikte eller liv, tack vare lite extra övning.

Slutsats
– Jag tror helt och fullt att jag blivit en signifikant säkrare havskappseglare och medmänniska av att ha gått kursen. Jag ser redan fram emot att göra refresherdelen om några år, och känna att jag faktiskt kommer ihåg de viktigaste grejorna. Det känns dessutom extra bra inför kommande seglingssäsong när jag ska segla shorthand och min medtävlare gick kursen samtidigt!

Förbättringspotential
Allting kan bli bättre. Jag tror kursen kan bli än bättre om upplägget skjuvas en aning så att alla deltagare har bättre tid att gå igenom böcker, underlag och egna grejor före kursstart. Finns möjlighet att distribuera böckerna en vecka innan? Om vi gissar att det kommer vara liknande timing och upplägg 2021 så kan vi se till att alla som signat upp sig på kurserna får sina böcker i samband med SHFs vinterevent som vi håller i Stockholm, Göteborg och kanske även i Skåne 2021..

Sen tror jag att lite tid kan sparas här och var och användas till ytterligare konkreta case, kanske i form av grupparbeten med strukturerad kunskapsåtervinning från deltagarna.

Vid noterna / Johan Tuvstedt