Offshore Classes and event committee

Det rapporterades från årets stora event EM och VM.

EM  i Limassol var ett bra event men bara 28 startande båtar som gick i lätta till medium vindar, orc scorer användes och fungerade bra, vi hade ett par Fareast 28 or med som fick dispenser för viss utrustning mycket beroende på att man ansåg att havsbanorna mer var av Cat 4 än cat 3. Vinnare klass AB var en modifierad X41a från Estland Technonicol och i klass C vann Katariina 2 också från Estland.

VM i Hague 85 båtar i tre klasser vinnare var klass A Beau Geste klass B Santa och klass C Lance 12.

Det var färre båtar än vi är vana vid och lite besvikna över att det inte kom fler IRCbåtar.

Det tekniska sammarbetet med RORC gick mycket bra och det var inga problem med kontrollmätningar.

Scoring ORCI var triple number och det ställde till en del problem när vindstyrkan låg i grännssnittet mellan två rating diskuterades om att ha ett fjärde tal.

Inför nästa kombinerade VM måste vi hitta ett annat och bättre scoring system.

Rorc och ORC kommer att gemensamt jobba med dessa frågor fram till VM 2020.

Rorc har meddelat att de vill ha ett kombinerat VM vartannat år så nästa blir 2020.

Submissions

GER 3 EC/WC class definition

Med knapp marginal 3 för 2 nedlagda och 4 emot huvudargumentet för avslag var att man bör veta i god tid innan ett mästerskap vilken klass man ska segla i.

ITA 2- Displacment

Avslogs då detta redan finns i klass regeln för sportbåtar.

ITA 4 classes divisions

Avslogs av samma andledning som GER 3

NED 4 Eligibility creterias for WC

Bifölls och ändras i Green Book så att det blir i samråd mellan ORC och arrangören. Blir det fler an 50 båtar i en klass seglar man i guld och silver fleet.

NED 5 Scoring event management and tracking

Vi vill att ORC scorer används på alla mästerskap även om arrangören kör att annat pararellt. Tracking och websida vi kommer att ha minimum standar i Green Book och sen ä det upp till arrangören att möta dessa krav.

POL 2 Promotion of ORC sportboats

ORC staben fick i uppdrag att ta kontakt med Polen för att ta reda på vad de vill ha gjort, men vi var positiva till förslaget.

RUS 1 Offshore race Intermediate finnish.

Avslogs men under diskutionen om denna submission bestämdes att vi I framtiden ändrar Green Book so det blir två havskappseglingar en lång över natten och en kort samt 6 bankappseglingar, där man får räkna bort en bankappsegling om 5 st genomfört. För EM gäller en havskappsegling och 6 ban.

Målsättning för framtiden är att under ett VM ska ban och hav väga lika tungt poängmässigt.

Superyachts 2018

Kanske inte så intressant för oss svenskar men men, färre mätbrev i år pga orkaner i caribien och inställda race,nästa år blir det fler race och också fler mätbrev.

Kommande VM och EM

2019 kommer VM att gå i Sibenik Kroatien och EM i Oxelösund våra hemma vatten. Sportboats EM går i Portoroz Slovenien.

Det kombinerade VMet 2020

Vi hade tre förslag att ta hänsyn till.

Norge Sandefjord, Tallin Estland och Newport USA alla förslagen var väl genomtänkta och heltäckande.

Efter en del diskutioner så föll valet på New Port USA och New york yacht club som arrangör, det gick knappt att tacka nej till denna anrika plats och ORCI växer dessutom snabbt i USA.

EM 2020 två klubbar som visat intresse Istanbul Turkiet och Capri Italien då vi inte har dessa i skrift kommer vi att det beslutet senare i höst.

 

Thomas Blixt